Bila Pena, Keyboard, Sudip dan Kuali Berlaga...

Merenung nikmat hidup menimbulkan kepuasan diri...bukan setakat itu, perlahan-lahan kita belajar bersyukur dan zuhud akan nikmat Allah pada kita selama ini...saya suka menulis, menulis bererti berkongsi pengalaman dengan orang lain, memanjangkan ilmu pengetahuan, memberikan keseronokan kepada kita sendiri dan orang lain...

Saya backpackers, walaupun sudah ada penjaga saya (suami), saya sering travel bersendirian...(biasanya sebab suami selalu sibuk dengan kerjanya...huhu)...dan anehnya saya bila berpergian sendirian, saya jarang-jarang sekali mengambil gambar di tempat saya pergi, kerana saya jika ke luar negara atau dalam negara, saya benar-benar mahu menikmati sekeliling tempat baru itu dengan hati dan minda saya....Jangan tanya kenapa, kerana itulah saya....Jarang juga berpergian berkawan-kawan kerana pergi berkawanan banyak dan sibuk ambil gambar dan kurang menikmati tempat baru...kemudian pergi shopping mcm nak rak ak
hirnya kepenatan..bagi saya biarlah keindahan dan tempat dan suasana baru yang saya lawati benar-benar terakam dalam minda dan hati saya...dengan satu pengharapan...melalui kenangan di fikiran itu akan membuatkan saya datang lagi sekali ke tempat tersebut...

Saya juga suka memasak, kerana bagi saya ia satu hobi yang
memang unik. Kita tidak akan tahu hebatnya kepuasan memasak sekiranya kita tidak melakukan hobi itu. Mencari, mencuba sesuatu yang baru...mencabar akal dan kemahiran...senyum akan terbit bila perut orang yang kita mahu isi kenyang dan mereka menghabiskan suapan terakhir di pinggan mereka dengan licin dan tersenyum...kata orang..mengikat kasih untuk suami sahaja tidak cukup dengan peluk cium dan kata-kata semanis madu...ia boleh diperkayakan dengan hasil air tangan kita untuk memenuhi perut mereka...sebelum mereka mencari "makanan di luar"! haha...AWAS! Jadi...moh le kita main masak-masak...simple pun tak apa...janji sedap!

Jom! Kenali saya... :-)

Ahad, 20 Jun 2010

Semalam di Kajang, Bangi dan Kuala Lumpur..Macam-macam ada!

Petang semalam, selepas kembali dari Tapah setelah bermalam 2 hari di rumah kakak Seri, Seri meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur, tujuan: mahu melihat suasana KL setelah 3 tahun berpindah ke TM. Sudah lama suasana itu tidak dirasai. 8 tahun yang lalu, sewaktu Seri menetap di Kajang, suasana riuh Bukit Bintang dan kawasan sekitarnya setiap malam minggu akan turut dirasai Seri bila Seri berkunjung atau membeli belah di Lot 10, BB Plaza dan lain-lain lagi.Setelah hampir 4 tahun tidak merasai suasana itu, Seri berhajat lantas menekan pedal kereta menuju ke KL. Namun setelah hampir sampai di KL, Seri meukar fikiran, tiba-tiba teringat dengan Sate Kajang yang sudah lama tidak dimakan. Lantas minyak terus ditekan menuju ke Kajang, tempat di mana Seri menetap 8 tahun dulu.

Ternyata apabila tiba di Kajang, segala-galanya tampak berubah. Sate Kajang yang diidamkan oleh Seri pun sudah banyak perubahan. Ada perubahan positif, ada juga perubahan negatif. Tak payahlah Seri nyatakan apa perubahan positif dan negatifnya. Mungkin yang sudah biasa makan Sate Kajang, tahu perubahan-perubahan yang Seri maksudkan itu.

Setelah itu Seri menekan minyak pula ke Bandar Baru Bangi. Di situ Seri disambut dengan Pasar Tamu Komuniti Bangi. Pasar ala-ala pasar malam itu (tetapi tidak jual makanan basah-kecuali jajan)mendapat sambutan yang agak menggalakkan daripada orang ramai mengikut kata seorang peniaga di situ yang datang dari Sabah. Pasar itu dibuka setiap hari bermula daripada pukul 9 malam hingga 4 pagi. Bagi Seri, elok juga diberi peluang kepada peniaga kita menambah pendapatan hingga pukul 4 pagi, tapi persoalannya, siapa yang akan datang membeli belah hngga pukul 4 pagi? Namun, mengikut survey Seri malam tadi, setelah pukul 1.30 pagi, masih ada yang tidak putus datang berkunjung baik bersama keluarga atau kawan-kawan. Nampak gayanya peniaga di situ nampak gembira dengan peluang itu. Seri doakan mereka murah rezeki dan sentiasa jujur dan bermuka manis dalam berurus niaga.







Antara barang-barang yang dijual di Pasar Tamu Komuniti Bangi





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Menikmati Indahnya Tuhan

Menikmati Indahnya Tuhan
Kala hati dirundung duka...Jangan lupa kita masih ada Pencipta...Yang Sentiasa Di sisi dan Melihat Kita...Maha Mendengar dan Maha Mengerti...Yang Tersurat dan Tersirat di Dada