Bila Pena, Keyboard, Sudip dan Kuali Berlaga...

Merenung nikmat hidup menimbulkan kepuasan diri...bukan setakat itu, perlahan-lahan kita belajar bersyukur dan zuhud akan nikmat Allah pada kita selama ini...saya suka menulis, menulis bererti berkongsi pengalaman dengan orang lain, memanjangkan ilmu pengetahuan, memberikan keseronokan kepada kita sendiri dan orang lain...

Saya backpackers, walaupun sudah ada penjaga saya (suami), saya sering travel bersendirian...(biasanya sebab suami selalu sibuk dengan kerjanya...huhu)...dan anehnya saya bila berpergian sendirian, saya jarang-jarang sekali mengambil gambar di tempat saya pergi, kerana saya jika ke luar negara atau dalam negara, saya benar-benar mahu menikmati sekeliling tempat baru itu dengan hati dan minda saya....Jangan tanya kenapa, kerana itulah saya....Jarang juga berpergian berkawan-kawan kerana pergi berkawanan banyak dan sibuk ambil gambar dan kurang menikmati tempat baru...kemudian pergi shopping mcm nak rak ak
hirnya kepenatan..bagi saya biarlah keindahan dan tempat dan suasana baru yang saya lawati benar-benar terakam dalam minda dan hati saya...dengan satu pengharapan...melalui kenangan di fikiran itu akan membuatkan saya datang lagi sekali ke tempat tersebut...

Saya juga suka memasak, kerana bagi saya ia satu hobi yang
memang unik. Kita tidak akan tahu hebatnya kepuasan memasak sekiranya kita tidak melakukan hobi itu. Mencari, mencuba sesuatu yang baru...mencabar akal dan kemahiran...senyum akan terbit bila perut orang yang kita mahu isi kenyang dan mereka menghabiskan suapan terakhir di pinggan mereka dengan licin dan tersenyum...kata orang..mengikat kasih untuk suami sahaja tidak cukup dengan peluk cium dan kata-kata semanis madu...ia boleh diperkayakan dengan hasil air tangan kita untuk memenuhi perut mereka...sebelum mereka mencari "makanan di luar"! haha...AWAS! Jadi...moh le kita main masak-masak...simple pun tak apa...janji sedap!

Jom! Kenali saya... :-)

Jumaat, 14 Disember 2012

Masak Asam Pedas Melaka Ikan Bawal Emas

Wow! Dah lama sungguh x update entry kat sini...bukan maknanya dapur Seri x berasap, tapi Seri belum ada masa yang sangat lapang utk ke sini...sepanjang ketiadaan Seri di sini, pelbagai dugaan dan halangan hidup Seri telah lalui...namun Seri tetap senyum...bukankah ujian Allah tanda dia sayangkan kita? so...jdkan masalah sbg peluang utk baiki diri kita dan hidup kita...aja..aja..fighting!

Nah! sekembalinya Seri ke sini sebab ada permintaan dr student Seri yang nakkan resepi masak asam melaka...haa...ini resepi turun temurun MIL Seri..masak kene ala dia...kalau tak, kene komen sampai 2-3 minggu....huhuhu...tapi lepas 12 tahun Seri expert...kdg2 jek ada gak la kene komen...biasalah MIL Seri tu Super Cerewet...heheh...tp dia baik ati...heheh...

jadi apa tunggu lagi! Cubalah ya?!..

Resepi Asam Pedas Melaka (Kepala Ikan pown Sodappp!!)

3-4 potong ikan bawal emas (selar, cencaru(cencaru kne buang jaket dia hehe) n kembong pun boleh)
2 bj bwg merah- sederhana besar
2 ulas bwg putih
4cm belacan
1/2 inci halia
kunyit sebesar ibu jari
2 btg serai-kalau serai besaq 1 jek cukup utk mkn 2 org hehe
cili kering kisar
air asam jawa - drpd sekepal asam jawa
garam dan sedikit gula
bahan tambahan spt bendi, daun kesum, bunga kantan, tomato, terung bulat pun boleh masuk

1. tumbuk kunyit dan belacan smpi hancur
2. msukkan bwg merah dan putih serta halia-tumbuk
3. titikkan serai
4. tumis bahan yg ditumbuk dan serai tadi sampai naik bau dan garing
5. kemudian masukan 2 senduk masak cili kering kisar- tumis sampai garing dan naik bau (kalau x garing asam pedas x sedap sbb cili x masak)
6. bl tumisan sdh garing, masukkan air asam jawa sedikit dan masukkan ikan-balik2kan ikan tuu...biar dia serap kuah
7. kemudian bila nmpk mcm ikan da masak sikit, masukkan semua air asam jawa yg ada
8. biar kuah mendidih-masukkan garam dan sedikit gula
9. masukkan bhn tambahan tadi- sy biasa masuk daun kesum dan bunga kantan jek, sy suka sbb jd wangi
10. bia mendidih 1 minit padam api dan boleh dihidangkan

tips: kuah mesti sedikit pekat dan x cair...#kalau nak guna mangga muda, tak payah guna asam jawa lagi sbb mangga muda sgt masam...carik yang kaw2 masam dia...heheh#

as simple as ABC kan?

~Selamat Mencuba~ :)

Masak Asam Pedas Ikan Bawal Emas Dengan Mangga Muda sesuai utk makan tengahari bersama keluarga tersayang....


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Catat Ulasan

Menikmati Indahnya Tuhan

Menikmati Indahnya Tuhan
Kala hati dirundung duka...Jangan lupa kita masih ada Pencipta...Yang Sentiasa Di sisi dan Melihat Kita...Maha Mendengar dan Maha Mengerti...Yang Tersurat dan Tersirat di Dada