Bila Pena, Keyboard, Sudip dan Kuali Berlaga...

Merenung nikmat hidup menimbulkan kepuasan diri...bukan setakat itu, perlahan-lahan kita belajar bersyukur dan zuhud akan nikmat Allah pada kita selama ini...saya suka menulis, menulis bererti berkongsi pengalaman dengan orang lain, memanjangkan ilmu pengetahuan, memberikan keseronokan kepada kita sendiri dan orang lain...

Saya backpackers, walaupun sudah ada penjaga saya (suami), saya sering travel bersendirian...(biasanya sebab suami selalu sibuk dengan kerjanya...huhu)...dan anehnya saya bila berpergian sendirian, saya jarang-jarang sekali mengambil gambar di tempat saya pergi, kerana saya jika ke luar negara atau dalam negara, saya benar-benar mahu menikmati sekeliling tempat baru itu dengan hati dan minda saya....Jangan tanya kenapa, kerana itulah saya....Jarang juga berpergian berkawan-kawan kerana pergi berkawanan banyak dan sibuk ambil gambar dan kurang menikmati tempat baru...kemudian pergi shopping mcm nak rak ak
hirnya kepenatan..bagi saya biarlah keindahan dan tempat dan suasana baru yang saya lawati benar-benar terakam dalam minda dan hati saya...dengan satu pengharapan...melalui kenangan di fikiran itu akan membuatkan saya datang lagi sekali ke tempat tersebut...

Saya juga suka memasak, kerana bagi saya ia satu hobi yang
memang unik. Kita tidak akan tahu hebatnya kepuasan memasak sekiranya kita tidak melakukan hobi itu. Mencari, mencuba sesuatu yang baru...mencabar akal dan kemahiran...senyum akan terbit bila perut orang yang kita mahu isi kenyang dan mereka menghabiskan suapan terakhir di pinggan mereka dengan licin dan tersenyum...kata orang..mengikat kasih untuk suami sahaja tidak cukup dengan peluk cium dan kata-kata semanis madu...ia boleh diperkayakan dengan hasil air tangan kita untuk memenuhi perut mereka...sebelum mereka mencari "makanan di luar"! haha...AWAS! Jadi...moh le kita main masak-masak...simple pun tak apa...janji sedap!

Jom! Kenali saya... :-)

Ahad, 20 Februari 2011

Aku...Shower Foam... PR Kampus.... & Pilihan Hidup

Seri cuba mencari ruang dan luang utk kembali ke blog Seri yang suam-suam kuku ini. Hari ini sementara merenggangkan otak dengan memikirkan kerja-kerja yang menimbun kepala, tesis student, proposal PhD...Seri mencuri ruang itu...dan akhirnya...ke sini..meluahkan sebahagian daripada apa yang terlalu banyak yang Seri hendak tulis banyak hari tapi tak sempat-sempat ini...ada 3 cerita yang Seri hendak kongsi kali ini.

1. Cerita Satu : Shower Foam & Aku

Satu perangai Seri yang agak pelik (ikut kt seorang kawan) ialah mandi dengan menggunakan banyak jenis shower foam. Macam2 ada...kawan Seri yang kebetulan waktu itu menumpang tidur di rumah Seri setelah sekian lama tak berjumpa(Seri jemput dia tidur di rumah sbb x puas bjumpa di luar...dia ni kawan Seri daripada sekolah rendah!) mandi pula di bilik mandi Seri. Seri hairan padanya kerana setelah selesai sahaja mandi dan keluar dari bilik mandi dia tersengih-sengih pada Seri...Sambil-sambil tu dia dok tersengih2 memandang Seri...Hairan Seri mengundang pertanyaan padanya. Beginilah lebih kurang dialog Seri dgn kawan Seri itu :-

Seri : Kenapa kau? ada apa yg xkene ke di bilik mandi aku tu?
Mis X: xlah...xde ape...cuma aku rs agak pelik dgn ko...wpun aku tau dr dulu lg ko ni mmg pelik orgnya...
Seri: maksud ko?
Mis X: ermm...aku pelik laaa...
Seri terus potong...Seri : ye laa..mmg la aku ni pelik tapi ape plak yang ko pelik kat aku kuar2 dr bilik air ni..
Mis X: knp ko mandi guna banyak jenis shower foam??? (dia senyum sinis lagi sambil kerut dahi)...dah banyak sgt duit ke? kee..bdn ko busuk giler????
Seri : hahahahahhahahahhahahahahahahhahahhaha....Seri tergelak panjang dengan andaiannya....(mmg shower foam Seri ada banyak pilihan...lebih dr 5 pilihan)
Mis X: (kerut dahi lagi)...x paham...
Seri: hurmm...kau nak tau nape?
Mis X: yelahh...aku pelik ni...dia tergelak kecil lagi sambil geleng2 kepala memandang Seri
Seri: macam ni la...sebenarnya...aku ni manusia berlambang...heheheh...Seri gelak lagi..menambah rasa curios pd kawan Seri tadi...
Mis X: maksud ko manusia berlambang? (sah mmg dia x paham..)
Seri: (sambil tarik nafas kuat) sebenarnya...setiap benda dlm dunia ni...atau apa yg aku buat...mst ada sebabnya...maknanya...simbolnya...
Mis X: wah...mcm falsafah ek?
Seri: yupsss.... kenapa aku mandi guna banyak jenis shower foam...sebab...aku menganggap dalam dunia ni kita ada banyak pilihan...aku mandi guna shower foam tu ikut mood aku ari tu...
Mis X : menjegilkan matanya yang sedia ada besar itu...
Seri: hahahaha(ketawa pjg lagi)...aku pelik kenapalah manusia sering mengongkong hidupnya dengan satu pilihan sahaja sedangkan dalam dunia ni ada banyak pilihan kan? kita bebas memilih apa yang kita mahukan...mengikut kehendak kita..asalkan apa yang kita pilih itu tidak mendatangkan masalah pada kita...memberi keuntungan pada kita...malah mewangikan kita seperti mana shower foam itu mewangikan badan kita dengan haruman yang seperti kita mahukan! Jangan paksa diri kita utk menerima apa yang kita tidak mahu sebab pilihan di luar sana lebih banyak untuk kita buat apa yang kita mahukan..betul x?
Miss X: (melopong mendengar kata Seri)...Errrr...ahhh la kan? kenapa harus kita tidak memilih benda yang kita mahu, suka dan yang membahagiakan kita? (Dia mengangguk2kan kepala lagi ..lagaknya seperti belatuk baru bertemu dahan kayu yang besar)
Seri: Sekarang ko da tau kenapa aku manusia berlambang? (Seri senyum sinis pula pada dia lalu bangun dr kerusi menuju ke kuali yang sedang penuh dengan cekodok bilis yang hampir masak)
Miss X: aku pun nak jd manusia berlambanglah macam engkau....(sambil bangun menuju ke bilik- menyikat rambut agaknya, sbb td x sempat krn mendengar keterangan daripada manusia berlambang!) hahahaha....

Seri: hurmmm... konklusinya..hidup manusia memang penuh dengan maksud simbol atau perlambangan...walau apa pun yg kita buat...hidup haruslah mempunyai erti..cerita ini Seri ceritakan semula semalam kepada student2 Seri yang sedang menerima pembetulan draft latihan ilmiah mereka...bila ada yang keliru dengan teori perlambangan...anak muda...penuhi hidup anda dengan makna!



2. Cerita 2 : Pilihan Raya Kampus

Isnin ini akan dapat menyaksikan siapakah akan menerajui majlis perwakilan pelajar utk Sesi baru di kampus tempat aku mengajar. Sejak Khamis lepas (hari penamaan calon), Jumaat hingga hari Ahad hari bermanifesto dan esok (Isnin) maka akan adalah keputusannya... sebenarnya Seri x berapa minat sgt dengan politik lagi-lagi pula politik kampus...wpun dulu Seri juga pernah memegang jawatan politik kampus semasa Seri belajar dulu...so sekarang ni da penat dgn semua tu...dan semestinyalah da penat dengan dunia politikus kampus sebab ada org2 tertentu akan menjadi politiking dalam dunia politik itu sendiri...ramai pula anak2 didik Seri yang ikut bertanding ..mungkin dengan pelbagai sebab yang hanya dia dengan Allah saja yang tahu....

Tapi apa yang Seri nak kata di sini adalah tentang pilihan lagi...ada lebih kurang 29 kerusi akan dipertandingkan (mengikut info dr kawan Seri) jadi semestinya ada lebih dr itu pilihan...saya cuma mengharapkan para pelajar di kampus itu bijak dalam membuat pilihan....pilihlah ketua dan wakil yang dapat membantu mereka kerana pilihan yang dilakukan dengan bijak akan memberikan kepuasan dan kesenangan hati bukan shj pd diri bahkan kepada orang lain juga...

Seri: selamat bertanding kepada pelajar-pelajar di kampusku...hanya kamu dan Allah sahaja tahu apa yang sedang kamu usahakan...jadilah diri sendiri yang bakal menjadi pilihan orang lain pula..jadilah pilihan yang bijak! semoga berjaya!


Cerita 3 : Pilihlah...Jadilah...Pilihan Hidup...

Jadi inilah yang Seri mahu cakap...manusia berlambang...hidup penuh makna...dan pilihlah dengan bijak...dan jadilah pilihan yang bijak...

Selamat memilih untuk semua....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Menikmati Indahnya Tuhan

Menikmati Indahnya Tuhan
Kala hati dirundung duka...Jangan lupa kita masih ada Pencipta...Yang Sentiasa Di sisi dan Melihat Kita...Maha Mendengar dan Maha Mengerti...Yang Tersurat dan Tersirat di Dada