Bila Pena, Keyboard, Sudip dan Kuali Berlaga...

Merenung nikmat hidup menimbulkan kepuasan diri...bukan setakat itu, perlahan-lahan kita belajar bersyukur dan zuhud akan nikmat Allah pada kita selama ini...saya suka menulis, menulis bererti berkongsi pengalaman dengan orang lain, memanjangkan ilmu pengetahuan, memberikan keseronokan kepada kita sendiri dan orang lain...

Saya backpackers, walaupun sudah ada penjaga saya (suami), saya sering travel bersendirian...(biasanya sebab suami selalu sibuk dengan kerjanya...huhu)...dan anehnya saya bila berpergian sendirian, saya jarang-jarang sekali mengambil gambar di tempat saya pergi, kerana saya jika ke luar negara atau dalam negara, saya benar-benar mahu menikmati sekeliling tempat baru itu dengan hati dan minda saya....Jangan tanya kenapa, kerana itulah saya....Jarang juga berpergian berkawan-kawan kerana pergi berkawanan banyak dan sibuk ambil gambar dan kurang menikmati tempat baru...kemudian pergi shopping mcm nak rak ak
hirnya kepenatan..bagi saya biarlah keindahan dan tempat dan suasana baru yang saya lawati benar-benar terakam dalam minda dan hati saya...dengan satu pengharapan...melalui kenangan di fikiran itu akan membuatkan saya datang lagi sekali ke tempat tersebut...

Saya juga suka memasak, kerana bagi saya ia satu hobi yang
memang unik. Kita tidak akan tahu hebatnya kepuasan memasak sekiranya kita tidak melakukan hobi itu. Mencari, mencuba sesuatu yang baru...mencabar akal dan kemahiran...senyum akan terbit bila perut orang yang kita mahu isi kenyang dan mereka menghabiskan suapan terakhir di pinggan mereka dengan licin dan tersenyum...kata orang..mengikat kasih untuk suami sahaja tidak cukup dengan peluk cium dan kata-kata semanis madu...ia boleh diperkayakan dengan hasil air tangan kita untuk memenuhi perut mereka...sebelum mereka mencari "makanan di luar"! haha...AWAS! Jadi...moh le kita main masak-masak...simple pun tak apa...janji sedap!

Jom! Kenali saya... :-)

Jumaat, 26 September 2014

Jika Kau Ingin DIA Selalu Bersamamu....

Pagi td Seri menghantar kakak Seri menziarah keluarga mentuanya di Karachi, Pakistan. Yeps! Karachi, Pakistan...hahah! Seri menghantarnya dengan rasa gundah, walang dan penuh keluh kesah...mengapa??? Selepas tragedi MH370 dan MH17, menghantar ahli keluarga untuk menggunakan pengangkutan yang pandai terbang di langit itu seolah-olah menghantar ahli keluarga pergi berperang.

Entah..rasa itu sukar digambarkan berbanding sebelum tragedi itu berlaku...Seri sendiri mengembara ke serata pelusuk alam dengan kapal yang boleh terbang itu dengan senang hati...gembira dan rasa keterujaan setiap kali mahu memanjat ruang langit terbuka....namun..rasa itu tidak sama selepas dua tragedi menimpa kita tahun ini...Seri sendiri belum melakukan penerbangan solo backpackers seperti lazimnya ketika hati sedang resah dan tertekan ke luar dr negara...selepas tragedi berkenaan...

Namun...di sebalik rasa walang dan gundah, Seri masih ada platform kukuh berpijak...iaitu keyakinan terhadap Perlindungan Allah SWT. Melambai syahdu kakak Seri yang masuk ke ruang pelepasan, Seri dan seluruh ahli keluarga tidak henti2 berdoa agar dia selamat sampai ke pangkuan keluarga mentuanya di Karachi, dan selamat kembali ke bumi bertuah ini semula nantinya.

Benar...Allah sentiasa ada untuk kita, jika kita selalu mendekatkan diri kita padaNya. Malah dalam kealpaan kita pun, Allah dengan sifat Rahman dan RahimNya, masih meneduhkan kita dan bersama kita. Jadi, mengapa mesti ragu-ragu terhadap kuasa Yang Maha Pelindung dan Maha Sejahtera.

Seri...masih berdoa...semoga kakak Seri yang sekarang ini masih berada di langit biru menuju ke Karachi dalam waktu yang berbaki sikit lagi, selamat sampai ke destinasinya dengan pertolongan Allah SWT. InsyaAllah..bila kita selalu mengingatiNya, nescaya Dia juga selalu bersamamu...


Tragedi cuma ibrah untuk kita yang mahu berfikir...Allah menetapkan sesuatu perkara yang berlaku dengan rahmat yang tersembunyi. IlmuNya Maha Luas...dipinjamkan untuk kita agar di muka bumi ini kita selalu tahu bahawa Allah ada di mana-mana...KerajaanNya di langit dan bumi dan serata alam...tiada ruang had tertentu...sedikitpun tidak memerlukan bantuan sesiapa....kerana DIAlah...Yang Maha mengetahui..Maha Pelindung...Maha Perkasa! Yakinlah padaNya! Dengan sepenuh hati dan rasa! InsyaAllah...DIA akan selalu bersamamu!

Semoga selamat sampai Uda! Bergembiralah dengan keluarga di sana ketika bercuti. jangan lupa beli shawl besar dan lebar untuk kita ya! hehe :)






Seri Panggung
B.Titiwangsa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Menikmati Indahnya Tuhan

Menikmati Indahnya Tuhan
Kala hati dirundung duka...Jangan lupa kita masih ada Pencipta...Yang Sentiasa Di sisi dan Melihat Kita...Maha Mendengar dan Maha Mengerti...Yang Tersurat dan Tersirat di Dada