Bila Pena, Keyboard, Sudip dan Kuali Berlaga...

Merenung nikmat hidup menimbulkan kepuasan diri...bukan setakat itu, perlahan-lahan kita belajar bersyukur dan zuhud akan nikmat Allah pada kita selama ini...saya suka menulis, menulis bererti berkongsi pengalaman dengan orang lain, memanjangkan ilmu pengetahuan, memberikan keseronokan kepada kita sendiri dan orang lain...

Saya backpackers, walaupun sudah ada penjaga saya (suami), saya sering travel bersendirian...(biasanya sebab suami selalu sibuk dengan kerjanya...huhu)...dan anehnya saya bila berpergian sendirian, saya jarang-jarang sekali mengambil gambar di tempat saya pergi, kerana saya jika ke luar negara atau dalam negara, saya benar-benar mahu menikmati sekeliling tempat baru itu dengan hati dan minda saya....Jangan tanya kenapa, kerana itulah saya....Jarang juga berpergian berkawan-kawan kerana pergi berkawanan banyak dan sibuk ambil gambar dan kurang menikmati tempat baru...kemudian pergi shopping mcm nak rak ak
hirnya kepenatan..bagi saya biarlah keindahan dan tempat dan suasana baru yang saya lawati benar-benar terakam dalam minda dan hati saya...dengan satu pengharapan...melalui kenangan di fikiran itu akan membuatkan saya datang lagi sekali ke tempat tersebut...

Saya juga suka memasak, kerana bagi saya ia satu hobi yang
memang unik. Kita tidak akan tahu hebatnya kepuasan memasak sekiranya kita tidak melakukan hobi itu. Mencari, mencuba sesuatu yang baru...mencabar akal dan kemahiran...senyum akan terbit bila perut orang yang kita mahu isi kenyang dan mereka menghabiskan suapan terakhir di pinggan mereka dengan licin dan tersenyum...kata orang..mengikat kasih untuk suami sahaja tidak cukup dengan peluk cium dan kata-kata semanis madu...ia boleh diperkayakan dengan hasil air tangan kita untuk memenuhi perut mereka...sebelum mereka mencari "makanan di luar"! haha...AWAS! Jadi...moh le kita main masak-masak...simple pun tak apa...janji sedap!

Jom! Kenali saya... :-)

Ahad, 23 Januari 2011

Di mana aku?

Dari satu musim ke satu musim...walaupun hanya panas dan lembap sepanjang tahun...tapi begitulah yang berlaku pd Seri....setelah seharian minggu demi bulan ditimbuni kerja-kerja yang tidak habis-habis...Seri memang tidak ada masa mengarang..atau menulis...salah satu hobi yang sering Seri lakukan ketika Seri jobless dulu. MasyaAllah....hebat sgtkah tuntutan duniawi yg fana ini? Takut Seri mengenangkan diri Seri...lebih takut lagi bila Jumaat lalu Seri membaca emel dn peringtan tentang kerja yang ditulis oleh Timbalan Dekan Akademik di fakulti Seri...antara yang menakutkan Seri ialah katanya ,"Pensyarah seperti kita memang tidak ada cuti"...MasyaAllah...Seri bekerja kerana 2 sebab :-

1. Mencari rezeki halal kerana Allah - ibadat
2. Kerana mahu membuat sedekah jariah - dengan pinjaman ilmu dpd Tuhan kepada Seri dan berbakti kepada anak2 bangsa (spt pesan arwah al-marhum ayahanda tercinta)

jadi...Seri terfikir2 bila Seri membaca emel peringatan itu....di mana Seri skrg ini? haruslah tuntutan bekerja antara Seri dgn org lain tidak sama dan kekuatan itu juga tidak sama. hurmmmm...begitukah rumitnya kehidupan sekarang ini di akhir zaman...Ya Allah! jgnlah kau jdkan aku hambaMu yang lalai dn lupa terhadap tanggungjawab dan tuntutan terhadapMu di sebalik kesibukan yang melanda ini.... Yang paling penting adalah RedhaMu ya Allah! Semoga aku tergolong dalam golongan hamba yang diredhaiMu. Aminn!!!

Minggu ini mcm sudah bermula musim panas...Sudah mahu masuk bulan kedua 2011. Pantasnya masa ini berlalu. meninggalkan setiap detik dengan kenangan-kenangan yang bisa tercipta tanpa berputusan. Kenangan suka, duka , pahit, manis semestinya bagi setiap orang.

Bagi Seri...2011 dtg dan pergi seperti biasa....meninggalkan impian 2010 yang masih banyak belum tercapai....tentunya impian besar tahun ini masih ada dua :-

1. Mahu ibu terkasih sihat dan dapat berjalan semula
2. Mahu menyambung pengajian ke peringkat PhD -hasrat hati mahu mahu meneruskan pengajian ke luar negara sama ada di Korea Selatan atau di China-tapi mcm tak boleh capai sebab masalah kesihatan ibu dn diri sendiri....biarpun begitu hanya Allah sahajalah yang maha megetahui apa yang akan berlaku...Segalanya berserah kepada sistem tawakal(meminjam kata-kata seorg anak saudara yg belajar di UIA)

Semoga 2 impian ini akan tercapai sepenuhnya tahun ini...di samping itu Seri juga menyimpan impian untuk terus menjadi guru yang disayangi anak2 muridnya...kerana pesanan almarhum ayahanda : katanya "barakah seorang guru bukan terletak berapa banyak sudah mengajar dan berapa tinggi pangkat, bukan juga berapa banyak sudah bentang kertas kerja atau membuat penyelidikan namun barakah seorang guru datangnya daripada berapa ramai pelajar yang menyayangi dan menyukainya...kerana barulah ia dikatakan dapat memberikan ilmu yang berkah juga kepada para pelajar. hurmm...mampukah Seri menjadikan ia kenyataan?

sekarang ini, Seri masih tercari2 lagi di mana Seri? di mana impian Seri? kerana dalam keriuhan...Seri masih merasa lagi kekosongan...kenapa Seri rasa begini? apa yg membuat Seri rasa begini? ntahlah...hanya Allah yang Maha Mengerti.

~ Seri Panggung~





Gambar ini Seri ambil ketika Seri sedang makan nasik kerabu bersama dengan para pelajar yang dengan keikhlasan mengajak Seri makan bersama mereka. Kegembiraan jelas terpampang di raut wajah masing2 apabila Seri dengan besar hati meyambut pelawan mereka itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Menikmati Indahnya Tuhan

Menikmati Indahnya Tuhan
Kala hati dirundung duka...Jangan lupa kita masih ada Pencipta...Yang Sentiasa Di sisi dan Melihat Kita...Maha Mendengar dan Maha Mengerti...Yang Tersurat dan Tersirat di Dada